Saturday, July 18, 2009

tribute untuk payiek yang kembali

simple hidupnya walaupun keluarganya kurang sempurna. anak sulung yang taat menjaga ibunya yang digelar mama don di kampung kami.

dapat dilihat keikhlasan hati seorang belia yang hanya tersengih walaupun ditomah dan dibuli. payiek antara mereka yang setia menemani arwah ayahku semasa mereka mereka menjalani kehidupan yang sunyi di kb.

payiek yang aku kenal adalah kenalan rapat aus adikku. personaliti yang sentiasa dilihat hiba dan bersalah menjadi trademarknya. kadang-kadang menjadi bahan gurauan kami sekeluarga atas sikapnya yang sentiasa tersengeh guilty untuk setiap situasi.

taatnya pada aus membawa jodoh perkenalannya dengan arwah ayah. dia langsung mula menjadi teman kanan ayah untuk memandu dan meneman arwah ayah sementara kami semua sibuk di luar kelantan.

taatnya payiek dalam persahabatan sukar dibandingkan. dia sanggup lakukan apa saja untuk kenalannya dan terbukti sepanjang hubungannya dengan keluarga kami.

payiek juga cekal dan ambitious dalam mengejar cita-cita hidupnya. untuk berjaya seperti teman-teman lain yang jauh hidup mereka lebih sempurnya. dia padaku anak sulung yang bertanggung jawab terhadap adik beradik dan ibunya... mungkin sedar nasib hidupnya yang cukup sukar dia harus bekerja keras dan tidak leka.

walaupun payiek jauh di kelantan, setiap perbualan dan pertuturan kami akan muncul namanya sebagai perumpamaan dan juga imbauan bahan bahan jenaka.

pagi ini aku dikejutkan dengan panggilan aus dari Sarawak mengatakan payiek telah tiada. innalillah kataku yang masih baring di katil dan terpinga-pinga.

"takdok bakpo pulok? keno gapo?!" tanyaku dalam nada garang dan konfius.

"dio gi gunung stong nge apih apek, naik keto api... pahtu demo tu turun meta... keto api gerok... duo duo gi ambak..."

"kaba kaba keno tepuh ko keto api dari belake"

aus terdetik untuk menelefon payiek untuk berkongsi cerita mengenai kisah hidup masing-masing yang telah sekian lama berjauhan.

panggilan aus dijawab oleh seorang sarjan mejar dari Manik Urai yang mengesahkan pemergian payiek. temannya apis apek cedera parah pecah di kepala.

terkini... (10pg) mereka sedang dibedah siasat di hospital kuala krai. adikku ke 4, naki bertolak ke Kuala Krai memberi penghormatan terakhir buat keluarga arwah. padaku, muda umurnya kembali ke rahmat Allah atas pilihan kasih Yang Esa.

payiek, semoga anda dicucuri rahmat. dan sampaikan salam rindu kami pada arwah ayah di sana.

Al Fatihah. God Bless You.

2 comments:

  1. Al-Fatihah to Payiek...

    ReplyDelete
  2. masyhi norddin6:29 AM

    kematian itu pasti, cuma bila dan bagaimana (Abelom, 2009) Al-Fatihah untuk payik.

    ReplyDelete