Tuesday, July 14, 2009

analisis n41

media langsung mula menyampaikan berita berita sisi gelap sesi mengundi di Manik Urai. yang remeh dan temeh bagi bn jika mereka yang menang.

mengenai peyokong pas baling batu kepada 2 puteri umno, larangan penyokong kedua dua calon untuk berada sekurang kurang 50 meter dari pusat mengundi dan isu pemberian wang kepada pengundi untuk pulang mengundi.

dah takde modal agaknya. langsung dialihnya perhatian asal kronologi kempen mereka yang menggambarkan orang orang kuat bn sungguh prihatin dengan masyarakat kampung. siap bergambar dengan orang orang tua dan sakit. dasar propa murahan.

overkill, corny dan obvious... itulah tagline sinonim untuk setiap kempen kerajaan dalam proses menarik kepercayaan rakyat dan pengundi setiap kali pilihanraya. tetapi sentiasa gagal. atau dipanggilnya; pembangkang menang tipis, nipis... sipi... ketis... :)

istilah 'lesson learn' jarang digunapakai. kerana modal masih banyak. jika untuk perahu perahu kecil (pejuang pejuang bermodal kecil); itu sudah cukup untuk merombak atau menyusun strategi baru. dengan ikhlas dan demi mencapai matlamat kemenangan. tetapi mungkin tidak untuk bn. kerana masih memerintah dan masih celika untuk mendapatkan modal baru.

so... headline seminggu dua ini. pas hanya menang tipis. kesan pergolakan dalam pakatan rakyat. pemimpin teratas yang bertelingkah sesama sendiri. bla bla bla.

yang kalah taknak diulas atau di post morterm kenapa mereka kalah ke...

bagi demimasa, ada orang hidupnya memang sederhana. ada akhirat dan ada tuhan. bagi mereka yang ingin mempengaruhi manusia lain untuk kekal kaya dan jaya hanya di dunia, yakinkanlah undian mereka seberbaloi pengorbanan yang diambil.


demimasa berjuang untuk agama... bukan parti...

No comments:

Post a Comment