Thursday, July 30, 2009

a&w klcc

bangang dunia ke 3 bekerja di restoran keluarga amerika di infrastruktur dunia pertama.

dalam nada lapar dan mendukung anak. isteri away ke atm machine. dua kaunter dibuka untuk membuat pesanan makanan.

malangnya nasib kaunter yang dipilih selembap kura kura. sambil melayan kerenah anak yang sekejap ingin berdukung dan berlari, dengan sabar aku menunggu giliran.

tiba giliran untuk membuat pesanan. "cik boleh beratur kat sebelah tak?" sambil menunjukkan ke arah barisan yang terdiri daripada 3 orang lagi.

mata aku terbeliak, ingin saja tangan ini melempang si bangang dunia ke 3 yang membuat muka sundal ala ala blur dan tidak bertimbang rasa.

mulutku terus memaculkan kata kata maki hamun dalam nada seorang ayah yang penyayang dengan api neraka yang membuak buak.

aku bertegas dia selesaikan aku hanya kerana anak yang juga lapar. kasihankan lah kami.

"ok lah," sambil menghempas talam pukimak di atas kaunter di depan muka aku.

memang perempuan ni nak mampus agaknya. aku tetap bersabar kerana takut anakku berlapar hanya dek kerana kepongohan bodoh ayahnya yang berdarah kelantan.

dicampak campaknya cili sos ke dalam dulang, aku masih menahan kerana lapar dan masih mengasihani pada situasi.

dapat saja pesanan aku ke meja untuk makan bersama anak.

sambil memerhati kerenahnya di kaunter, rupa rupanya ramai lagi yang mengalami masalah dengan makanan yang dipesan kerana tidak sampai sampai.

isteriku sampai dan kami makan. selesai makan aku basuh tangan dan mata melilau mencari manager on duty.

dalam nada kelantan yang tidak sabar aku berdialog:

"masaloh gapo muko mace taik wak kijo untuk bide ni?"

"ambik buwe la poster gambar ore senyum atah dinding tuh, jange tepek."

"kalau tok minat kijo dale bidey ni jange kijo la"

"tau doh bidey ni memey keno laye ore... mace hotel la..."

"doh kalu malu kijo a&w gi ngaji tinggi tinggi nu jadi CEO teruh."

"bodo! malu ko a&w amareka la"

"bukok a&w kat klcc tapi darak mace keda kopi dale hute."

aku kembali ke meja bersama keluarga. ramai staf mereka keluar mencari siapa dan apa yang berlaku.

aku dapat rasakan semuanya mengomel ngomel. kita semua staf a&w adalah satu keluarga. kita harus bersama menentang musuh kita iaitu pelanggan kita yang membayar gaji kita.

oleh itu pelanggan adalah salah dan kita pekerja ini adalah yang betul. mari kita buat muka kepada mereka yang mengantoikan kepukimakan kita.

lantas kesemua yang berada di kaunter tadi menjadi over friendly kepada pelanggan pelanggan yang baru datang. terutamanya yang bukan dari malaysia.

seolah olah mereka memang friendly, dan tak pernah buat muka pantat pada mana mana pelanggan yang cuba memporak perandakan keutuhan team building kami tenaga kerja a&w cawangan klcc.

kami difitnah... oh... kasihanilah kami.

kami memang semulajadi perangai macam hanjeng, terutamanya bila kerja yang melibatkan khidmat pelanggan.

kami tak paham kenapa kena hormat pada pelanggan. sedangkan yang bayar gaji kami ialah syarikat kami sendiri. dan syarikat kami mendapat pendapatan dengan membeli sendiri barangan yang kami jual.

oleh itu... kami berhak membuat muka celaka semasa mengambil pesanan makanan.

just like the first world country yang kami idolai... lihat saja bendera negara kami... belang belang macam amareka... sebijik mentaliti kami yang cukup dunia pertama.

No comments:

Post a Comment