Monday, July 06, 2009

Konsert Generasi Baru : Festival Kuala Lumpur (KL) 2009

Usaha murni Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara menganjurkan konsert ini boleh la dihargai. Tetapi sekadar mengambil syarat penganjuran standard amatur sahaja.

Mungkin untuk memenuhi kalendar program Kementerian terbabit. Terutama mendekati golongan muda yang dahagakan hiburan. Cubaan untuk menyuntik nilai kerajaan melalui persembahaan Koir Kebangsaan juga dilihat tidak menyeluruh.

Segalanya bagaikan menggunakan formula 'superficial' yang dirasakan sepatutnya berjaya.

Bermula dengan memilih venue yang 'happening' dan 'in' seperti Hard Rock dilihat sebagai percubaan yang terlalu beria-ria atau 'trying too hard'. Ini kerana ianya agak tidak sesuai dengan pengisian dan latar penganjur.

Begitu juga Meet Uncle Hussain yang sedang dilanda kontroversi perpecahan. JKKN mengambil jalan mudah untuk tidak menghayati 'scene' remaja sebenar yang mahukan lebih ramai band yang terlibat dan bukannya persembahan dari band ala fasha sanda saja nilai beritannya.

Persembahan Koir Kebangsaan juga dilihat janggal dan tidak kena pada tempat. Segalanya tampil seperti kanak-kanak tadika yang terlalu excited membuat persembahan di hadapan crowd ahli keluarga yang begitu ramai. Mungkin juga show ini menjadi penghias resume dalam nada "K.K dah pernah perform di Hard Rock okay...".

Secara keseluruhan, peruntukan wang rakyat nampaknya sekali lagi dibelanjakan dengan tiada kajian terperinci dan terlalu tergesa-gesa. Niat penganjur amat mulia dalam mendekati generasi baru tetapi, akan lebih mulia jika betul-betul mengenali kumpulan sasar ini.

Tidak salah menghadiri lebih banyak kursus pengurusan majlis demi kebahagiaan kita bersama.

2 comments:

  1. .superbike superbike...rilek skit gi kijo nga muto.stylo tuh..bli bli..hehe

    ReplyDelete
  2. aiyark silak post tepak nih...haha,ejah alih post huk atas tuh bulih??huhu...

    duit rakyat patut guno ke arah yg betul..sy ni perlu bantuan mara..tok lulus2 lagi..

    ReplyDelete