Wednesday, July 08, 2009

gemuloh michael jackson


first time aku kenal MJ ni masa aku sekolah rendah. masa tu aku pergi restoran keluarga KFC dekat supermarket pantai timur di KB.

inilah gambar dan posse pertama michael jackson yang aku tgk. masa tu dalam tahun akhir 80an atau awal 90an. gambar standees kolaborasi dia dengan KFC kalau tak silap aku.

berdiri bagai nak rak aku kat tepi dia. macam ambik gambar ngan dia. tapi masa tu lagu apa pun aku tak reti. gambar yang diambil oleh orang KFC tu dengan kamera polaroid. kalau tak silap masa tu sekeping rm10. mahal gila la. tapi mak bapak aku sanggup sebab dapat amik ngan MJ.

walaupun MJ standees. punyalah kuat penangan gemuloh ni. semua generasi umur dan seluruh dunia. sampai KFC kat Kelantan pun ada standees dia.

lepas tu mula dengar lagu dia zaman video klip dia dengan binatang tu. kalau tak silap aku dah masuk sekolah menengah. member baru angkat hi fi yang speaker gemuk gemuk dan lampu kelip kelip banyak. macam happening.

sekali dia beli album tu pastu pasang. aku punya la poyo dan entah bila la pulak pandai menari. menari gaya MJ kat dalam rumah dia. memang terjili-jili nak mampus.

lagu yang mula mula ada bapak ketuk pintu kuat kuat sebab anak dia main gitar kuat giler dalam bilik.

lepas tu bagi aku MJ dah jadi macam satu benda priceless dan wujud di bumi ini.

macam macam la berita pasal dia berkumandang dan aku hanya sekadar ambil tahu saja. sebab dah ada seniman fanatik lain seperti oasis, kumpulan nasyid malaysia dan terkini artis republik cinta dari indo.

bagi aku yang semakin meningkat dewasa, MJ dah macam another Presiden of America jer la. hari hari ada cerita dia. simpati tentang kisah hidup dia yang terlalu masyhur tetapi tetap sedih. dari skandalnya, bini bininya, perkahwinannya, anak anaknya, monyetnya, hartanya dan sebagainya.

yang paling aku tersenyum bila ikon dunia ini end up pilih Islam. mesti ada something yang special about Islam sehinggakan kematian Lady D pun kononnya disebabkan dia nak convert.

orang yang dah maximum kehidupannya mungkin dah buat research macam macam tentang perkara yang wujud di muka bumi ini dan mungkin menemui satu jawaban kepuasan bagi mereka. mungkin?

apa apa pun MJ yang aku first time jumpa di KFC kota bharu kini sudah kembali ke alam yang kekal. jikalau betul dia memilih agama Allah, salam kesyukuran dan Al-Fatihah aku tujukan kepadanya.

InsyaALLAH.

5 comments:

  1. al-fatihah....

    ado lagi ko gambar ngan MJ tuh??hehe...nk tgk skit..

    ReplyDelete
  2. ayak ado dale simpane sejaroh mami... insyaallah kawe upload

    ReplyDelete
  3. yakbotey!bulih kelih gmbr boy ms kecik nga abe naikel jekseng!!
    wuhuuuuuuuuuuuuuu...

    ;P

    ReplyDelete
  4. hukaloh...saloh ejo la pulokkk..
    *maikel

    ReplyDelete
  5. hehehe... naikel pun naikel lah... sedak jugok namo tu

    ReplyDelete