Thursday, July 16, 2009

kes samun depan mata

babak 1


"ooo... orang telok panglima garang..." tanya hj yahya yang bakal membaiki paip di rumah ibu ku di bandar seri ehsan banting.


ketika itu kami sedang menghirup cendol terbaik di banting, yang berjudul cendol ibrahim.


"kenal la Dr. Shafie? ujarnya lagi mengesahkan yang kami ini bersaudara. aku hanya mengiyakan saja.


"aneiii... kira berapa?" aku menghulurkan wang untuk membayar makan kami.


babak 2


berdentum! bunyi kereta kereta yang berbaris di seberang jalan tempat kami makan.


aku lantas bangun sambil terlupa untuk mengambil wang baki.


"ki... gi tengok..." ujar ku pada adikku yang ada bersama. aku terus berjalan untuk memerhatikan lebih dekat apa yang berlaku.


samar samar aku nampak lambayan sebilah parang dan botol botol berlindung di sebalik kereta kereta yang sesak.


babak 3


aku kembali mendapatkan wang baki aku. "48.20sen..." terketar ketar mamak cendol menghulurkan wang tersebut.


mata kami masih menatap insiden cemas yang berlaku. tangan kami sama sama meraba menghulur dan menerima wang tadi.


babak 4


aku menuju ke arah hj yahya sambil bertanya berapa upah yang harus ku bayar. rm90 katanya. "aaahhh...." aku berseloroh "mintak diskaun la harga sekampung... ok lah rm 80" mata mata kami masih cuba meneka neka apa yang berlaku di seberang jalan itu.


babak 5


aku berjalan menghampiri insiden tersebut. naki adikku sudah berada semakin hampir tapi masih berada di seberang jalan. kami terhenti mengenangkan parang yang meliar tadi.


sempat mata ku memandang ke arah kaki pemuda yang menendang nendang lelaki yang terbaring. lelaki tersebut dikerumuni oleh beberapa orang yang berada di situ. lelaki itu dilihat luka ditangan dan badan.


babak 6


aku cuba buat andaian. adakah eksiden? pemandu pemandu bengang turun dan bertumbuk? atau memang ada pergaduhan yang menyebabkan lalulintas terhenti.


babak 7


seorang remaja berjalan menghampiri kami yang berdiri berfikir untuk masuk ke keretanya.


"apa kes bro?" tanya naki kepada remaja tersebut.


"orang tu baru lepas samun kedai..." jawabnya selamba lantas menutup pintu kereta buatan perusahaan otomobil kedua negara.


babak 8


kami blah dalam nada kecewa. kerana berangan untuk menjadi nasi tambah. tapi terlepas peluang apabila beberapa orang pemuda lain yang mengerumuni lelaki tersebut turut memiliki gari.


babak 9


sebuah kenderan bernombor pendaftaran kelantan berlalu dari tempat cendol tadi.

"ish rugi la... kalu tidok buleh tupe..." "nate siak ado polih doh..." "bakalih nyo follow doh deh..."

"polis Malaysia memang cekap (hj yahya)"

"gilo.... first time tengok kes samun depey mato... ngosek molek"


babak 10


end credit

penghargaan untuk Polis Di Raja Malaysia


Gerak gerak gerak khasss...

2 comments: