Tuesday, July 14, 2009

kotornya bumi

semakin hari paru paru aku semakin menjerit meminta tolong. hanya dua kemungkinan. ketahanan tubuhku semakin menurun atau bumi yang semakin kotor.

bangun pagi membuka pintu dan tingkap untuk menyedut udara segar. langsung aku terbatuk. kabus yang cukup tebal dari pandangan tingkat dua kondo tempat tinggal.

tapi pahitnya kabus ini semacam. rasa marah pada alam. dan cukup malu pada tuhan. apa ke bendanya hidup di bumi yang diberi hijau yang kini dibalas hitam.

kesian anak aku yang akan membesar untuk ke sekolah, ke kolej, ke tempat kerja, bertemu awek, bercinta isteri dan membesarkan anak dalam atmosfere sebegini.

pahitnya asap itu memang membuat aku terbatuk. di kala pagi ingin aku memulakan rentak hidup mencari rezeki di bumi Allah ini.

terbayang pula pasir halus dalam dokumentari discovery channel tentang dubai dengan judul the impossible city.

aaaarrrrgggggkkkkkhhhhh hakikatnya... kotornya bumi.

ampunkan kami Ya Tuhan.

No comments:

Post a Comment