Friday, October 30, 2009

Dhani The Swinger



berpeluang untuk hadir pada perlancaran album terbaru Ahmad Dhani dari kumpulan Dewa 19 Indonesia berjudul 'Muhammad Dhani & The Swinger' di Bangkok Jazz Kuala Lumpur. Dakyah baru yang cuba ditanam ialah dia merupakan pelopor 'pioneer' genre Jazz mahupun Swing di persada nusantara.

Seperti biasa, dia kekal bongkak dan hanya bercerita tentang dia, dia, dia dan dia sahaja. Bagi aku yang hampir menyembah dia, Muhammad Dhani & The Swinger hanya merupakan karya tumpul 'cover his ass' untuk hari tua yang semakin pancit dan tidak mahu lagi terkinja-kinja.

Ujarnya, album ini lebih kepada idealis dirinya sendiri atau dalam kata lain, album syok sendiri. Akurnya dia bila terpaksa berbelanja dengan wang ringgit sendiri sambil lagu lagu yang diremake kembali pada nada swing adalah lagu lagu kegemarannya sendiri.

Namun awranya dilihat semakin kuat di Malaysia apabila, kini peminat peminat barunya adalah terdiri daripada golongan golongan yang suatu ketika dulu mungkin tidak akan menerima Ahmad Dhani Dewa 19 dan juga The Rock.

Muhammad Dhani & The Swinger terbukti menyelamatkan kariernya sambil meletakkan namanya bersama pendengar muzik jazz dan swing yang rata rata terdiri dari golongan atasan dan elitis.

No comments:

Post a Comment