Tuesday, October 27, 2009

bayi vs kereta

situasi berlaku di kawasan orang orang kaya tinggal. waktu pula jam 9 malam. ada yang baru balik kerja dan mungkin ada yang baru lepas makan malam.

ibu dan ayah dan mungkin saudara mereka sedang menolak kereta sorong bayi untuk melintas jalan raya yang tidak terlalu sibu tetapi tidak terlalu tenang. cuma ianya agak kelam kabut kerana ada stesen minyak dan satu lorong keluar.

mereka terperangkap di tengah tengah mengharapkan dengan mudah diberi peluang untuk terus melintas. alangkah hebatnya rakyat malaysia yang terkenal dengan budi bahasa serta nilai murni amalan hidup kita, malaysian airlines = malaysian hospitality, bersalaman sambil meletak tangan di dada tanda welcome dan adat resam yang tinggi dalam setiap kaum.

tiada sebuah kereta pun yang memberhentikan kereta mereka memberi peluang keluarga tadi melintas jalan. masing masing memperlahankan seolah olah memastikan keluarga itu tidak melintas dan sebaliknya membenarkan kereta kereta itu pergi terlebih dahulu.

mungkin kesemua mereka yang memandu tadi terkena cirit birit. kerana dengan berhenti selama 12 saat dan membenarkan keluarga bayi tadi melintas, mereka akan terkincit di dalam kereta lantas tahi tahi cair mereka tadi tepercik ke muka lantas dijilat kerana begitu bangga mereka mampu berak di dalam kereta sambil berlalu mentertawakan bayi tadi yang hanya berjalan kaki di jalan raya.

budi bahasa amalan hidup kita.

No comments:

Post a Comment