Saturday, August 08, 2009

pelastik

aku perhati manusia ini pemalu. semulajadi sifatnya. terutama si melayu. dalam dunia hiburan yang aku berdiri, ramainya si pemalu pemalu ini tampil sebagai 'public figure'.

mereka memilih hidup untuk diperhati. membenarkan peribadi mereka diselongkari. siapa? si pemalu pemalu ini tadi... terutama si melayu.

siapa yang bukan pemalu? aku perhati yang bukan pemalu, mereka mereka si berbangsa asing. mungkin pembawakan mereka sudah sebegitu rupa. cakap lepas dan tiada nyot nyet di belakang seperti pemalu yang berdendam.

siapa lagi yang bukan pemalu? bagi aku, mereka mereka yang berkeyakinan terlalu tinggi. mereka yakin kerana mereka juga berilmu tinggi. mereka tidak malu untuk diperhati.

sengalnya pemandangan di mata aku ini kerana ramainya si pemalu pemalu ini berada di landasan pameran. mudah untuk bukan pemalu menerobos kejanggalan yang terpacul tidak sengaja.

yang tidak sihat apabila berlaku pertembungan budaya dua ini untuk bertegur sapa. tidak ori, tidak tulen lantas memupuk bibit bibit pelastik.

No comments:

Post a Comment