Monday, August 31, 2009

merdeka ke 52

merdeka ke berapa pun makin lama makin tak difahami. tak dapat difahami atau semakin jauh erti erti yang harus difahamkan. keliru dengan kenapa dan apa yang ingin disambut. mengenang kembali sejarah atau pengorbanan mereka yang terdahulu?

kempennya sangat kurang. tak semua ingat jasa semua perdana menteri. tak semua ingat jalan cerita pendekar pendekar bangsa. dan tak semua hafal apa yang berlaku di hari merdeka.

pentadbir negara ada segala. ada kuasa, ada wang dan juga ada perantara. kalaulah memang ikhlas untuk semua penduduk malaysia ngerti apa itu merdeka tak mustahil segala cara dilakukan. sebagai contoh. sebaran sms tentang trivia sejarah yang bisa melampaui sebaran sms mlm atau kempen ringtone bodoh yang mengganggu minda.

semudah itu sahaja semua handphone penduduk di malaysia ini mengibarkan jalur gemilang sebagai wallpaper mereka. tanda seciput ciput sokongan terhadap merdeka negara. itupun setelah khatam memuat turun program yang mampu bercerita dari A sampai Z merdeka malaysia ke 52.

tak perlu lagi wheely dan wikang di atas rxz di dataran merdeka sambil awek seksi mengibarkan jalur gemilang tercinta.

padaku, penghayatan lahir dari hati. jika ianya ikhlas dan suci. merdeka 52 juga bisa Allah rahmati.

No comments:

Post a Comment