Monday, August 31, 2009

1 malaysia

mungkin silap aku untuk tersalah faham jari telunjuk yang selama ini aku tujukan pada Allah taala ketika tahyat dalam solah.

kuat sangat usaha mereka nak meng'establish'kan jari telunjuk dengan perpaduan bangsa negara kecik bergelar malaysia.

antara kempen yang dianjurkan, kempen satu ini paling lame dan sukar menjadi ikutan. terlalu lama wujud dan hanya mampu menjadi bahan jenaka.

mungkin itu agaknya sakit hati sebuah telco terkemuka menyindir simbol satu yang dibelasah dan dipijak dengan kereta. bad taste tu apa?

cukup lah dengan tanah melayu jadi malaya. malaya jadi malaysia. malaysia jadi hadhari. dan kini hadhari jadi satu malaysia. tu belum bercakap mengenai jalur gemilang atau national glory yang belang dan warna lebih kurang sama dengan kuasa perasaan no.1 dunia.

konfius lagi aku dengan sejarah. kita pernah dijajah oleh british. cool la tu... sebab diorang ada beatles dan juga oasis dan currency paling tinggi. tapi kenapa bendera kita sama dengan bendera US dan slang kita sama dengan slang US. so tak cool. sebab US ada bush yang kita dok kutuk kutuk dan artis US tak se'gentle' artis british.

zaman arwah ayah sentiasa smart dan segak dengan image the beatles mereka.
zaman aku tampil dengan seluar koyak dan grunge ala ala nirvana.

aku sanggup anak aku minat mr.bean. sebab dia lagi proper dan segak berbanding ikon ikon negara bendera berbelang merah dan putih itu.

1 kini hanya untuk negara yang satu kononnya.
1 Malaysia

No comments:

Post a Comment