Sunday, August 30, 2009

melayu cool atau laid back

setahun ada 12 belas bulan. 1 bulan sahaja yang melayu serta si islam nak makan malam jam lebih kurang 7. setiap hari dalam sebulan tu pulak si melayu dan islam ni tak makan bermula imsak dan hanya akan berbuka pada maghrib.

tapi waktu tulah semua makhluk nak turut serta memeriah dan memanjangkan barisan yang sedia ada. memenuhkan kerusi meja makan yang separuh penuh dek makhluk yang mula mentekedarah dari waktu asar lagi.

melayu cool atau laid back kerana dalam 12 belas bulan dalam setahun tak ada mengomel atau menyampah terhadap makhluk yang bangga mentekedarah jam maghrib.

kerana melayu tahu, mencekik dan mentekedarah ini tidak semegah selain mengisi perut yang sudah pun terisi dari pagi tengahari dan juga petang.

cuma si melayu dan islam ini hanya pohon toleransi untuk sedar erti hanya sebulan sahaja dari 12 bulan setahun mereka harus melaksanakan hukum tuhan untuk makan pada waktu maghrib. tiada entitled atau gazette pun dalam dunia makan di waktu maghrib itu hak sapa sapa.

oleh itu jangan lah menjeling juling ketika si melayu dan islam ini cuba menikmati juadah di bumi sendiri. belajarlah berlaku hormat seperti si melayu dan islam selalu lakukan terhadap makhluk lain.

melayu cool atau laid back bila bersifat sabar di tanah sendiri melayan kerenah kerenah pementing diri yang terkinja kinja menggelupur macam dunia ini akan tamat tempoh dan mereka mereka itu terlepas peluang untuk mengaut segala untung mahupun seco'et hak.

melayu cool atau laid back? atau lama lama hilang di dunia.

No comments:

Post a Comment