Tuesday, April 28, 2009

takdir Kelantan

rumour atau dongeng... aku pernah dengar dialek Kelantan ingin dijadikan bahasa kebangsaan suatu ketika dulu. samar samar aku terbayang Sabri Yunos terlibat dalam memartabatkan perkataan Kelantan dalam Kamus Dewan.

bagi 'ore luar' (malaysian yang di luar Kelantan), Kelantan adalah satu kaum atau puak yang cukup assabiyah. mungkin kerana lorat bahasanya yang terlalu asing seasing sabah dan sarawak tetapi berada di semenanjung.

bagus atau tidak tomahan ini, sedikit sebanyak ia bisa menyatukan melayu. ia perlu untuk menjadi benteng perjuangan bangsa dan Kelantan sanggup diperkotakkan demi negara.

Isu Tengku Temenggong dan pemaisurinya Model popular Indo; Manohara meletak nama Kelantan dipersada nusantara yang cukup mual mengangkat perkataan Malaysia. Tidak seperti Malaysia yang begitu terhegeh hegeh memuja persada indo atas alasan rumpun yang sama.

Tapi 'ore luar' gemar menafikan hak Kelantan yang sudah tertakrif antara 14 negeri yang melengkapkan Malaysia. Lihat saja derma kepada Gaza yang diabai oleh adik beradik arab mereka, Kelantan merangkak rangkak mencari dana membangun anak bangsa Malaysia hanya kerana berparti politik pembangkang walaupun Islam.

Gomo Kelate Gomo

Luahan dari Budak Kelantan ber i/c 03 dan berbonda, beranak Selangor beristeri KL di kala kekalahan Red Warriors Piala FA 2009 yang berlangsung di Bukit Jalil.

No comments:

Post a Comment