Tuesday, April 07, 2009

Budak Kelantan, Singapura dan Oasis

Umur 30 baru berpeluang menjengah konsert Oasis. Kumpulan yang diminati sejak berumur 17 tahun. Hehehe... tapi rezeki tetap ada. Bergelar suami dan bapa membuka rezeki untuk menyaksikan kepoyooan Liam dan kekerekan Noel memainkan lagu-lagu kenangan aku di UIA.

Bergerak berkumpulan bersama line up TheWans, Naki dan Pesa (Daud tak dapat join). Bersama rakan-rakan Naki dan Pesa berjumlah 9 orang semuanya. Naik keretapi di KL Sentral macam nak ke Mekah kecohnya.

Perjalanan backpackers pertama meninggalkan Mikhail dan Diha. Sayu lah jugak. Tapi ke Singapura berjumpa cinta lama, Liam dan Noel. Di atas katil keretapi terlelap sehingga tiba di JB dan Woodland untuk pemeriksaan passport.

Tanjung Pagar destinasi pertama di Tanah Singapura jam 8 pagi. Bergambar bagai nak rak. Berjalan kaki menuju ke destinasi yeah yeah... Nak naik MRT ke naik bas. Di sana tak malu pula nak bertanya. Dan tak sesat jalan. Bas pertama di Singapura menuju ke Stadium Tertutup Singapura. Nampak stadium terus konfiden.

Berjalan mencari hotel berdekatan. Katanya area Kallang. Eh... Jalan tulisnya Geylang. Macam familiar. Kita teruskan perjalanan saja. Aku nampak kubah masjid di celah-celah restoran sup katak dan daging goreng babi. Tegasku ada masjid, kat bawah tu mesti ada kedai kopi.

Tiba di Islamic Center jalan Geylang. Bertanya kepada mereka2 berkopiah dan ber tshirt logo pemuda A.S.W.J. Kedai kopi di sana, sambil menunjuk ke arah kedai yang sedang dihuni oleh ayam ayam tua, lelaki melayu bertatoo dan kedai berlabelkan sticker Tiger Beer.

9 sekawan berpakaian seolah model Topshop terus melabuhkan punggung ke bangku dan nasi lemak singapura 1.20 Singapore Dollar dan Teh Ais 1.30 Singapore Dollar dibelasah beramai-ramai.

Berjalan mencari hotel 10 pagi, sambil disapa oleh ayam ayam muda dari china. Katanya 80 dollar. Hahaha... Masuk ke Hotel 81 yang berharga 50 dollar. Tapi check in hanya pukul 12. Ok lah booking dan bayar. Berjalan mencari kedai nak cukupkan lagi 2 jam sebelum check in.

Terjumpa masjid Haji Mohd Salleh, jalan geylang juga. Lepak dan merempat di situ. 6 sekawan semua tertido penat. Aku bantai berborak dengan bilal Haji Mustopa dan komiti masjid yang agak peramah dan gembira bila diberitahu kami dari Kelantan untuk ke konsert Oasis.
Kirim salam Tok Guru Nik Aziz katanya ketika berpisah dengan kami yang berjalan menuju ke Hotel untuk sambung tidur dengan sempurna.

Jam 5 petang turun mencari teksi sebab hujan renyai-renyai. Drummer TheWans, Pesa, tukang organizer pergi dulu ambik tiket. Aku, Naki, Fak, Jepa dan Afik berjalan kaki ceria. Sampai di stadium, ramai gila muka macam Oasis. Semua peminat pakai baju oasis, dressing macam Liam, Noel dan umur lebih kurang jer sumer. Budak2 pun not bad. Ramai gak.

Mula beratur, Pesa dan Yie ke hospital Tan Tok Seng. Pesa diserang Asma sebab letih menguruskan anak anak yatim ni nak tengok oasis. Kesian dia. Kitorang semua beratur dan melihat macam-macam perangai fanatik oasis. Macam mimpi pun ada. Masuk di pintu, semua kena check. Kamera kena tahan. Aku nasib baik pakai sweater. Lepas kamera. Time check badan, aku keluarkan dan pegang kat tangan dia tak perasan.

Langkah pertama ke dalam stadium untuk konsert Oasis. Kaki ku melenting lenting melompat-lompat excited. Wooooooooooooooooooooo!!!!!!!!!!!! Jeritan Batinku dan bibirku sekali.

To be continue...

No comments:

Post a Comment