Monday, April 27, 2009

kotabharu.kualalumpur.jakarta

indonesia... aku mula kenal bila filem2 dan lagu2 nya mula membanjiri otak otak orang malaysia. dan masa tu juga mereka hadir dengan pekerja2 buruh yang membangunkan pencakar2 langit di negara kita. begitu juga dengan amah atau pembantu rumah yang membangunkan isi perut setiap rakyat2 dalam negara ini.

22 april 2009 kali pertama aku mendaratkan kaki ku di lapangan terbang soekarno, jakarta. excited pada mulanya dengan harapan ingin lebih mengenal tanah tumpah kumpulan kegemaran Dewa19, The Rock dan Ahmad Dhani.

Ramainya umat manusia. dengan pandangan 'welcome' satu macam menyambut aku dan 3 teman yang ingin berjoli di sana. mungkin persepsi mereka orang luar datang untuk mengambil seberapa ramai dara dan mencabul hawa. ahhh kamu terlalu sombong, perasaan dan terlalu 'bitter'.

Aku pernah melayan Christian Sugiono dan Titi Kamal di Malaysia seperti biasa aja. kerana kerja. Bila aku tiba di sana, baru aku paham istilah penghambaan kepada selebriti... mereka cukup gah di jakarta. bukan saja selebriti... malah dengan nota 50000 rps. kamu bisa membeli jiwa.

dari pengagungan Dewa19 secara menyeluruh, hari ini aku hanya melihat karya mereka dan sentuhan 'survival' kehidupan mereka yang terpaksa melalui sistem berlandaskan korupsi dan populasi gila sahaja. terima kasih jakarta kerana membuka mataku sebagai rakyat malaysia yang sudah punya segalanya.

aku lihat dengan mata, kamu memandu hummer h2 di tengah kota mengelak lopak air yang dihuni anak kecil berfantasi seperti di swimming pool. kamu 'check in' di hotel bersama teman gembira di tepi makcik tua bersama cucunya terlentang nyenyak di kaki lima.

jakarta dalam masa 5 hari aku sudah bisa melihat permainan duniawi yang kau miliki. keikhlasanmu mencari rezeki. dan puak2 mu memanipulasi kami. terlena aja sesaat... sepantas kilat kami terjual. terlepa saja mata... kamu sudah bersandiwara.

jakarta tidak pernah jujur terhadap kuala lumpur. apatah lagi terhadap kota bharu. hidup mu terlalu pedih, umatmu amat ramai, peluang mu terlalu tipis. hidupmu ibarat mencari 'loophole' sesuap nasi uduk pengalas perut penerus hidup.

aku tidak salahkan kamu. tuhan itu adil. dikurniakan negara mu kesesakan, tetapi setiap kamu ada sentuhan. cewek mu kacep, cowok mu ganteng, selebriti mu glamor, politik mu hebat walaupun segala-galanya berlandaskan peluang mencari wang. itu aja yang difikirkan. mungkin sudah sebati dalam perjuangan hidupmu.

jakarta, indonesia. kau berjuang kau berjaya. kau di bawah kau usaha. celika memang celika. aku mula sedar di mana letaknya Malaysia dan di mana duduknya Indonesia. hanya 5 hari di jakarta.

No comments:

Post a Comment