Monday, November 02, 2009

Tinggalkan Suria FM

Sekadar renungan bersama...
Dipetik dari "Utusan Malaysia - Penyebar Fikiran Rakyat"

Engku Emran tinggalkan Suria FM?

Oleh NIEZAMniezam@utusan.com.my

Eh... betul ke berita yang Niezam dengar ni? Ataupun satu spekulasi yang dibuat atau disebarkan untuk mengejar rating? Tapi itulah... Nampaknya stesen radio Suria FM sudah mengeluarkan cahaya suria yang semakin panas.

Sebelum ni ada beberapa staf stesen radio itu dah meletak jawatan seperti KC Ismail, Zaryn, Zana (AF) dan terbaru pula deejay Akhtar. Bulan lepas pengarah Rancangannya iaitu Subi telah ditukar ke bahagian lain.

Terbaru Niezam dapat tahu Ketua Pegawai Operasinya (COO) iaitu Engku Emran Engku Zainal Abidin yang popular tu pun akan ikut langkah serupa untuk meninggalkan stesen radio itu.
Sejauhmana benar cerita ini tak dapat dipastikan sebab bila Niezam korek dari sumber Suria FM sendiri, mereka semua bagi jawapan tak dengar apa-apa. Ataupun mereka sengaja nak simpan rahsia ni sehingga pengumuman rasmi dibuat.

Menurut sumber pula pengunduran Emran disebabkan rating terbaru yang dikeluarkan menunjukkan pendengar Suria FM merosot berbanding tahun lepas.

Disebabkan tak nak pening kepala, Emran buat keputusan untuk “chow chin chow” sajalah. Dalam masa yang sama khabarnya Emran mendapat tawaran lebih tinggi dengan syarikat penyiaran lain. Wah... bagus!

Tapi kalau soal rating dijadikan ukuran untuk meletak jawatan tu kira tak adillah. Bukan apa, rating yang dikeluarkan pun kadang-kadang bukan boleh percaya sangat sebab sistem tinjauan yang dibuat mungkin boleh dipersoalkan.

Tapi khabarnya juga ada beberapa nama yang sudah dikenal pasti untuk dipancing masuk ke stesen radio itu.

“Ada individu yang hebat berkemungkinan akan dipanggil untuk menyertai Suria FM. Mungkinkah orang dari stesen radio milik Astro? Siapa tahukan?,” kata sumber itu.

Harap-harap kalau benar Engku Emran nak tinggalkan stesen radio itu, fikirlah semasak-masaknya sebab Emran bukannya orang baru dalam bidang penyiaran radio ni. Tapi kalau dah ada offer sepuluh kali ganda, apa salahnya nak cabut...!

NIEZAM: Yang sini pergi yang sana mari.

1 comment: