Monday, November 09, 2009

kelantan vs n9

tiada salahnya negeri negeri ini. kaya dengan adat tradisi yang begitu kuat resamnya. kedua dua layak untuk ke final bola sepak liga malaysia. penduduk penduduk mereka mula diuji. diuji semangat kenegerian dalam sukan tersohor di dunia.

lautan merah mula melimpahi stadium bukit jalil. hentian lrt bukit jalil umpama daerah daerah kecil kelantan dengan puak puaknya meriah bersiap sedia. si comel kuning pula tersilap langkah untuk turun dari lrt yang sama dan parkir di kawasan yang sama. kesian mereka mereka yang menjadi mangsa botol dan mercun akibat kegumbiran sorak si merah yang tidak terkira.

semangat negeri semakin membuak. hanya dikenal pasti melalui baju merah yang dipakai semua. mengangkat kepala bertegur sapa umpama saudara yang lama tak jumpa. meriahnya penyokong hanya tuhan yang tahu. hadir dari latar yang maha berbeza. si miskin hulu mahupun si kaya hilir tak kira darjat duduk bersama sama. atas tujuan mengharap nasib negeri dijulang mulia.

satu stadium merah menyala. hanya suku si kuning tersepit diam umpama si pacar hina. permainan bermula dengan sorakan. diselang dentuman bukan kepalang. penyokong mula menunjuk baran. tidak dihirau si polis saran.

gol pertama menyinggah di jaring. tersentap jantung terdiam kering. penyokong merah mula berpaling tidak disangka dipukau saing. cuba bertenang cuba berjuang. menyokong kembali si merah sayang. dari jauh berjuang datang. mengharap menang mengharap girang.

wisel mula bertiup kencang. dentuman letupan semakin riang. penyokong bangkit teruskan peluang. pejuang merah diarah tentang. berdiri bagaikan tunggul. bagaikan dipukau berdiri sugul. gol kedua hadir menyergah betul. penyokong tergamam terbodoh badul.

segalanya menjadi kelat. sang merah ramai merasa sesat. termenung menung tersekat sekat. si sial terjatuh penalti diikat. jaringan ketiga terus bergema. si merah terkujat terpinga pinga. terus bangun tanpa semena. pergilah bola dah tiada guna.

dari hutan kami datang. tinggalkan bini dan sanggup berhutang. banjir melanda pasukan dijulang. korban dihati dibalas jalang.

terima kasih di atas kelayakan. terima kasih memberi peluang untuk rakyat negeri berjejak kasih. terima kasih di atas kenangan yang tidak mampu semua lupakan. kenangan yang menjadi sejarah setiap mereka berdarah merah.

No comments:

Post a Comment