Saturday, September 26, 2009

mimpi dipeluk budak

dua kali mengalami peristiwa ini. kali pertama pada hari akhir puasa. malam raya. isteri terjaga jam 3 4 pagi. dia menoleh memerhatikan aku nyenyak terlentang mendongak. badanku dipeluk erat budak berumur 2 tahun berkulit putih melepak berbaju melayu biru sepasang.

disangkanya anak kami yang satu. isteri meneruskan niatnya untuk memeriksa blackberrynya. sehingga esok pagi baru dia bertanya mengenai anak kami yang dilihatnya memelukku erat semalam. disangkanya anak kami kembali ke katilnya.

aku hairan kerana diskripsi berbeza dengan apa yang anak kami sedang lakukan. iaitu tidur nyenyak memakai t shirt dan seluar pendek seolah olah tidak berganjak dari katilnya sendiri. bulu romaku mula berdiri dan aku dan isteri bertentangan mata berfikir.

kali kedua, budak itu kembali dalam waktu yang sama. umpama anak kami yang mengigau mencari ibu dan bapanya. kali ini berbaju melayu pink sepasang yang dipakainya pada hari raya kedua. aku sempat menyambutnya dan meletakkannya untuk baring di antara aku dan isteri.

pagi esoknya aku bangun dan memberitahu isteri. sekali lagi kami terbeliak bertentangan kerana anak kami masih nyenyak di katilnya bersama tshirt dan seluar pendek umpama tidak pernah berganjak.

1 comment: