Wednesday, December 23, 2009

I LOVE KB



Berasal dari pantai timur yang terkenal dengan keenakan makanan tradisional mereka membuatkan diri ini terasa seperti demam setiap kali ingin menjamu selera di ibukota.

Mencari rezeki di sini pula sudah menjadi tuntutan ramai perantau yang berasal dari seluruh negara dek habuan yang lumayan dan sangat memuaskan. Biarpun diuji dengan kerinduan untuk berada di kampung halaman.
Solok lada, telur masin dan ulam ulam menjadi inti utama nasi biru bergelar nasi kerabu. Tidak keseorangan, ditemani nasi dagang berlauk gulai ayam kampung, laksam dan pulut durian, menu menu ini sering diidam oleh perantau pantai timur bagi melempiaskan rindu mereka.
Terletak di tengah tengah bandaraya Kuala Lumpur, kawasan yang diwartakan oleh Pentadbiran British pada tahun 1900 sebagai Petempatan Tanah Pertanian Melayu, Kampung Baru hari ini menjadi medan utama petempuran menu menu kenegerian tersebut.
Gelora rindu kini mampu dilempiaskan tanpa membelanja wang tambang untuk pulang ke negeri masing masing. Barisan gerai, restoran dan penjaja kecil mengisi ruang kehendak warga kota yang rata rata asalnya dari seluruh pelusuk Malaysia.

photo:backpackingmalaysia.com

Untuk itu, Kampung Baru juga menjadi pilihan penduduk setempat menjamu mata dan selera di pasar minggu yang menghidangkan jualan pakaian, makanan dan juga barangan kraf.

Misi mencari menu yang dirindui menjadi lebih mudah apabila lokasinya yang strategik diiringi kemudahan LRT selain berlatarbelakangkan pemandangan yang hebat, sehebat bangunan berkembar tertinggi di dunia.

Perantau kini terpujuk hatinya apabila kotaraya besar sumber nafkah hidup yang cukup asing semakin dekat di jiwa dek halaman santapan bergelar Kampung Baru.

1 comment:

  1. Anonymous8:10 PM

    yeaahhh....thank u abelong sbb amek gamba sy..hahahaha...diriku dimana2...haha

    ReplyDelete