Thursday, December 03, 2009

dikaburi sistem jualan

persahabatan mula terjejas. keikhlasan mula merudum. segalanya kini bermotif. tiada perhubungan yang dijalin semata mata tuntutan silaturahim. perbualan kini didalangi agenda tersendiri.

lumrah dunia hari ini. bila segala ingin dikecapi dek cerita dongeng yang disaji. diri mula dikaburi oleh sistem jualan ciptaan yahudi waima nasrani.

kata kata manis mula ditabur. menjual mewah memancing pelaburan dari semua. berpidato riak kononnya setia untuk berjaya bersama sama. segalanya dirancang, diatur. malah pertuturan kini disusun bak skrip sketsa bersenario mario.

mereka termakan. tidak salah mereka. tetapi karangan yang diatur si pencipta sistem memang bravo. tuntutan hidup tidak bersalah. tekanan hidup yang memerah merah. nipisnya iman akal terkoyak. nafsu membuak merobek kehendak.

misi utama hanyalah satu. mengaya sang pencipta menjaya sang penaja. si bawah berhempas pulas disulam mimpi yang bayangnya dilihat jelas. menuju ke atas dalam angannya sang pereka terus bahagia.

hati ini hanya tawar bila berbual. bila sahabat lama bercerita tentang hidup yang konon berjaya jika kita turut serta. mula dan loya melihat teman yang kini setia dikaburi sistem jualan.

hanya satu prinsip dipegang. hidup ini inginkan bahagia walaupun tidak sekaya mana.

No comments:

Post a Comment