Wednesday, May 21, 2008

Tun & UMNO macam Yasin & Brothers

Bagi aku yang hidup dalam dunia aku sendiri, Tun Mahathir keluar UMNO diibaratkan Yasin keluar dari kumpulan Brothers...

Hilang seri, bagi kumpulan yang diasaskan atau dimajukan oleh ikon yang begitu yakin dengan dirinya.

Nilai dan tahap faktor X yang ada dalam diri Tun atau Yasin cukup tinggi sehinggakan mereka berani dan boleh meninggalkan tapak atau pertubuhan yang dilihat cukup popular untuk satu ketika.

Mereka tahu, punca kehebatan atau kejayaan yang dibanggakan seantero adalah diasaskan oleh sentuhan atau THE TOUCH yang hanya ada pada diri mereka.

Begitu juga dengan Ahmad Dhani dengan DEWA19, walaupun Dhani tidak meninggalkan kumpulan yang cukup berpengaruh itu, pembentukan kumpulan barunya iaitu THE ROCK sudah menggambarkan keEGOan yang tebal dan 'menjadi' dalam setiap apa yang disentuhnya.

Tidak lupa Seniman Agung Allahyarham Tan Sri P.Ramlee yang mencetus filem persahabatan yang evergreen, BUJANG LAPOK. Namun sesuatu yang mungkin berlaku apabila DO RE MI tiba-tiba tercipta di saat penghujung perjuangan seni beliau.

Tan Sri P.Ramlee tetap GAH walaupun bersendirian, kerana dia juga the chosen one.

Yasin yang memiliki keunikan dengan mendapat ilham untuk membuat sesuatu yang popular sebelum waktunya tidak dianggap special di awal kemunculan bersama Brothers.

Usaha yang HARD dan bukannya SMART terpaksa dilakukan untuk menongkah arus melayu yang terpaksa dilalui yang menjadi takdir Ilahi.

Namun, talent dan gift dari Tuhan sudah sebati dan semulajadi dalam diri.

Setiap gerakan atau idea tercetus sentiasa menjadi rare dan tidak typical dalam society.

Tetapi inilah punca PHD yang hakiki bagi mereka yang tidak dikurniakan peribadi berseni.

UMNO dan Brothers terlalu yakin yang mereka bisa berdiri dengan sendiri. Mereka lupa yang association Ikon beraura berperanan besar dalam mempromosikan badan kosong yang hanya berdindingkan package yang kebetulan bersama sekali.

Mungkin UMNO dan Brothers tidak bersalah, tetapi ahlinya sepatutnya berfikir dan cuba mengenalpasti ruang kosong yang sepatutnya diganti isi.

Well... itulah kebiasaan golongan pengikut yang tidak mengerti istilah faktor X yang menjadi kunci pembentukan peribadi tunjang kemajuan industri.

Senario melayu hari ini, kurang senang dengan kewujudan individu seperti MAWI dari AF three walaupun Langkah Mawi World membawa melayu ke merata duniawi.

Oleh itu tidak hairan, pemergian Tun dari UMNO atau kehadiran Yasin secara solo tetap dicaci oleh mereka yang terutamanya dulu bersama sekali.

Itu belum diungkit lagi tentang Wawasan 2020 dan pembangunan negara dan promosi Malaysia ke dunia pertama yang kekal ke hari ini.

Tapi, akan tiba suatu hari, pusingan bumi meletakkan kembali kedudukan yang berpusing dan siapa di atas ke bawah dan juga sebaliknya demi kehidupan realiti.

Ketika itu drama penafian pembencian atau permusuhan dilaung-laungkan dan perjuangan songsang akan terus gemilang.

Tun keluar UMNO menjadi betul.

Yasin keluar Brothers menjadi patut.

P.Ramlee bersendirian adalah tepat.

Individu begini tidak ramai terdapat di dunia, malah kewujudan mereka dianggap meng'compliment'kan golongan lain yang dicipta tuhan hanya untuk menjadi followers yang abadi.

Mari bersama mengenal diri...
Supaya dapat menginsafi...
Menjadi hamba yang berperibadi...

Dengan Izin Allah...

No comments:

Post a Comment