Saturday, May 17, 2008

Cermin kereta dipecah

18 March 2008

Seorang Timbalan Menteri telah kerugian sebanyak RM 12000 setelah cermin keretanya dipecah dan komputer ribanya dicuri.

Seorang manusia biasa telah kerugian sebanyak RM 2000 setelah cermin keretanya dipecah dan sebuah beg yang disangkakan komputernya turut dicuri.

Hanya dalam masa 30 minit, sebuah kereta milik Wan Syahrul Amry telah dipecahkan cermin pintu disebelah kiri bagi membolehkan pencuri melarikan sebuah beg berisi kain batik dan beg galas menyerupai beg laptop.

Celaka punya penyamun.

Akibat berhenti minum bersama rakan arwah ayahnya, Wan Syahrul telah mengalami kesakitan hati yang melampau kerana kerana kehilangan kain batik milik ibunya yang ingin dijual.

Manakala beg galas turut memiliki dokumen penting yang membuatkan hatinya sentiasa berdebar-debar.

Dengan nasihat yang begitu memberangsangkan oleh rakan arwah ayahnya, Wan Syahrul telah membuat laporan polis di Balai Polis Ampang Jaya.

Pihak polis hanya membuat kenyataan, "Memang tempat banyak pencuri"

Dengan hati yang suspen, Wan Syahrul hanya memikirkan untuk menggantikan cermin keretanya yang pecah kerana takut dimasuki air hujan pula.

Walaubagaimanapun, selepas dua hari, beliau mendapat panggilan telefon dari wanita yang tidak dikenali memberitahu yang beg galasnya berada di kawasan parkir apartment wanita tersebut.

Mereka membuat pertemuan mendapatkan kembali barangan tersebut kebetulan wanita yang menemui beg itu adalah kakak yang turut bekerja dalam bidang produksi.

What a small world. Mereka kenal kenalan masing-masing.

Oleh itu, jangan pamerkan barangan yang berharga atau kelihatan seperti berharga di dalam kereta anda, kerana ia memang mengundang kecelakaan.

Ini merupakan kerja orang yang mengambil jalan mudah yang tidak mahu bekerja secara halal dan begitu kecewa dengan tuntutan kehidupan yang tinggi dan tidak mampu dihadapi mereka.

Sedar diri, ukur baju di badan sendiri, dan jangan mencuri.

Bangang dan menyusahkan orang. Aku tok halal lasung!

No comments:

Post a Comment