Sunday, October 02, 2011

Realiti Sejuta Impian

Pemilihan juri? Diamanahkan untuk mengagih RM 1 juta kepada peserta rancangan yang memberi idea yang dilihat 'bernas'. Mungkin dalam konteks bisa memain perasaan dan meruntun jiwa penonton.

Apa yang penting, wang yang diperolehi oleh peserta adalah berdasar proposal yang agak relevan dan mantap mengikut keadaan semasa. Juri harus 99.9% memahami situasi dunia. Apa yang dipinta peserta itu benar atau sekadar mengada-adakan cerita.

Sukar juga tugasnya, tapi paparan yang dilihat umpama membuka pekung di dada penggubal dasar negara. Rancangan ini dilihat nilai bolos pentadbiran kerajaan bisa dibongkar rakyat bergelar peserta ialah RM1juta untuk satu musim penerbitan.

Apa tidaknya setiap kertas kerja yang dipersembah bagaikan tiada wakil wakil rakyat melakukan tugas mereka. Seciput RM10,000 diperlu dalam projek pemohon dengan impian membasmi kemiskinan sekelumit penduduk di seperosok kawasan dalam negara.

Di atas kertas Sejuta Impian umpama rancangan mulia pemurah luah mengagih RM1juta teratur celik. Siratan ditafsir banyak lagi lubuk lubuk buaya yang belum tertimbus membongkar Realiti Sejuta Impian.

No comments:

Post a Comment