Tuesday, March 31, 2009

Lawaknya Finas

Pagi 30 Mac 2009, attending meeting dengan AJK simposium untuk FFM22 di Sabah tidak lama lagi. Aku wakil FDAM. Sebagai exposure dan representative yang rugged kot dari persatuan tu. Oklah, sesi brainstorming dan perbincangan tu. Berjalan penuh dengan drama pentadbiran kolar putih kerajaan.

Petang hari yang sama aku ada pitching untuk dana yang aku apply lama dah. Panel dia KP, Dato Mustapha Maarof dan few other guys termasuk chairman jawatankuasa simposium FFM meeting pagi tadi.

Aku try pitch shorts film aku. Tajuknya Seruan, kisah remaja yang suci dan anak tunggal mulia kampung ni nak merasa sembahyang di masjid negara KL. Dugaan dan rintangan sepanjang journey dan depan masjid jer kena langgar dan di sembahyang Jenazah di masjid tu jugak.

KP kata i like the story. Dato pun kata ok. A guy kata jalan cerita macam dibuat-buat. Mungkin dia nak live telecast kot. Reality show ke. Another guy kata kenapa aku propose nama Jamal Maarif jadi DOP. La... jadi isu pulak. Sebab dia ada hutang ratus-ratus ribu dengan Finas untuk filem Aduh Saleha. Aku propose jer. Member aku yang bagi nama.

Then, Chairman AJK simposium FFM kata aku ahli FDAM dah pernah direct. So tak perlukan peluang ini. Mak ai... Confuse. Sebab marhaein kalau nak direct projek or whatever perlu berdaftar dengan FDAM. Maybe sebab aku attend meeting pagi tadi sebagai wakil FDAM dia ingat aku pun otai FDAM. WTH!? Compliment kot. (pikir positif)

Pam! Masuk pasal budget. "U ni kita bagi peluang nak u berkarya, budget yang u bagi ni tinggi. Macam nak bagi harga production house." Aku blur terperanjat dan kalut. "Sapa yang akan direct ni? You? So kenapa u charge? Kita bagi peluang kat u untuk berkarya. Benda ni patutnya macam indie lah." Aku mengiyakan ajer sambil terkucil blur.

"Macam pelakon-pelakon ni, u tak boleh ambik mereka yang dibayar. You patut panggil kawan-kawan u jer berlakon." ujar pegawai lain.

"Jamal ni kerja dia pun tak selesai lagi. I taknak u pakai dia." Ok lah bagi aku, benda tu semua proposal. Benda yang baru dicadangkan. Belum confirm apa-apa lagi. Sambil menjawab dalam hati, saya work within the budget la kot. Tapi kalau budget RM5k jangan beranganlah kualiti dia RM50k. Terbatal lah niat nak masuk festival mana-mana.

"So, jawapan akan diberikan dengan seberapa segera. Kita akan tengok berapa budget yang sesuai untuk diberikan. U kena buat macam u indie ok." KP dan Dato MM menutup majlis presentation aku yang mengambil masa lebih kurang 10 minit.

Perasaan yang keliru macam dipukau, diambush dan dipsyko. Aku blah tanpa bersalam sebab rasa macam rushing untuk ke mana pun aku tak tahu.

Lawaknya Finas sebagai Badan yang sepatutnya membantu, tapi berkira macam duit tu duit poket sendiri. Pengalaman mengajar aku untuk faham statement-statement mengutuk kerajaan yang berada di pasaran. Kalau ada rezeki, adalah peluang untuk marhaein macam aku untuk berkarya Insyaallah.

1 comment:

  1. Tanya mereka apa kriteria penilaian. Jika mereka tidak mempunyai kayu pengukur yang konsistent, mereka adalah peneka tetapi ada kuasa.

    Semoga Allah menyelamatkan kita semua.

    ReplyDelete