Sunday, March 29, 2009

kasih IBU

"Jangan bila aku mati besok, engko datang meratap kat kubur aku," luahan ibu yang begitu hiba kerana rindukan anak-anaknya.

"Sekarang susah nooo nak cari anak-anak aku, sibuk bebenor. Takde langsung nak datang melawat aku kat rumah." Sambil mengesat-ngesat air mata yang menitis.


Kisah sayu yang berlaku di kedai Mamak Pelita Ampang. Mummy yang terlalu sedih sebab rindukan suasana kesemua enam-enam anaknya sentiasa berlegar-legar di sekelilingnya sambil dia boleh berleter tanda sayang dan kasihnya.

Mungkin itu naluri seorang ibu, aku kurang pasti. Kenangan tadi membayangkan aku pada situasi arwah ayah yang begitu merindui untuk menyatukan anak-anaknya buat seketika bersama.

Kekeliruan kedaifan anak-anak untuk berjuang dalam hidup seiring dengan curahan kasih sayang yang setimpal terhadap ibu yang telah banyak berjasa dalam hidup. Bagaimana mahu berlaku adil... pada diri dan juga dia.

No comments:

Post a Comment