Thursday, May 13, 2010

Pengalaman Umrah

Diri hina ini segan untuk bercerita sebenarnya... takut dikata riak atau menunjuk-nunjuk pula. tapi jiwa membuak buak kerana tiada pengalaman seindah berada di Tanah Haram Medinah dan Makkahtul Mukarramah.

Kali pertama seumur hidup mendapat rezeki untuk ke sana. Syukur alhamdulillah bertubi tubi dari aku. Bertolak dalam nada sederhana juga kerana segan jika ada dugaan tidak jadi malu menutup muka.

Kaki meletak di medinah. Hati sayu suci merindu tak tahu kenapa. Bersyukur lagi kerana berpeluang bersolat di masjid mulia an nabawi. Bersemuka dengan makam rasul dan sahabat. Bersujud di taman syurga bernama Raudha. Indah bukan kepalang.

Melangkah keluar menuju Mekah. Rindu meruntun teringat Nabi. Hati sayu meninggal Baginda untuk berjuang di Baitul Allah. Hati kosong mengingat Tuhan. Tiada dunia tiada pilihan. Berkobar kobar berdebar debar. Impian doa harap dimakbulkan.

Menangis hati ini teresak-esak. Tak tahu kenapa keliru pun ada. Menuju Mekah melambai lambai. Mengucap-ucap Labbaikallah Hummalabbaik.

Tiba di Tanah Haram yang Suci itu. Air mata menitis umpama kagum umpama dungu. Tidak pernah tersangka, adalah rezekinya untuk diri ini sampai dijemput ke Rumah Mulia Yang Maha Esa. Mengenang diri yang paling hina. Kotor segala tetap diterima.

Mulut ini dijaga rapi takut tersasul menjilat api. Bila mata bertentang Dia, Kaabah Allah Yang Maha Kaya. Mulut kelu tidak terkata. Tidak percaya jasad busuk ini diterima juga. Ampunkan aku ampunkan aku. Kau Maha Kuasa Kau Maha Kuasa. Hanya itu yang mampu dikata. Kaku kaku tidak terkira.

Teruskan amal teruskan jasa padaMU yang Satu aku berlaku. Hati hanya gerun memberi tumpuan sepenuh-penuh.

No comments:

Post a Comment