Friday, May 14, 2010

Kisah Selipar

Kisah yang cukup popular dan sinonim dengan ibadah umrah dan haji. Turut dilalui ketika aku di sana. Solat pertama iaitu Subuh di Masjid An Nabawi. Dalam nada kerek aku anggap seliparku diletak di masjid di kampung sahaja. Maksudnya apa yang nak dirisaukan. Inikan masjid dan yakin saja pada Tuhan dan tumpu pada ibadah.



Terdetik pula aku melihat jemaah yang membawa kasut masuk ke dalam ke tempat solat. Mengutuk itu tidak cuma memerhati saja dengan hati yang kosong tanpa kata. Selesai solat itu kami keluar. Aku ke tempat selipar aku di 'parking'. Ianya masih ada tapi bertukar pada selipar yang amat buruk berbanding selipar asalku. Namun warna tetap sama. Satu petanda atau kebetulan sahaja. Aku terus menyarung dan tertunduk diam berjalan pulang ke hotel.



Bercerita di dalam kamar kepada adik adik ipar. Mereka hanya tertawa dan tersenyum biasa. Mereka sudah lalui agaknya pengalaman sebegini sebelum ini. Tapi adik ipar aku gelak terlebih sedikit dari biasa. Nak dijadikan cerita selepas itu 4 pasang seliparnya hilang sepanjang kami berada di sana. Hati hati di hati dengan tutur laku kita demi kebaikan kita semua.

Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment