Sunday, May 24, 2009

Simpati: Pelawak Malaysia

Kesian industri hiburan Malaysia ni. Daripada orang yang betul-betul ada art dan passion dalam industri kini telah bertukar menjadi pedih dan pahit.

Semuanya angkara kesukaran perjalanan seni mereka dalam industri hiburan tempatan. Kalau negara seperti India dan Indonesia mahupun kiblat asal kita Hollywood, competition mereka juga tinggi. Dugaan mereka juga teruk. Tapi mereka memupuk talent atau insan seni mereka menjadi professional di mata dunia.

Di Malaysia negara tercinta ini, dugaannya berbeda. Sehingga menerbitkan perasaan 'bitter' mahupun terkilan dengan profession cari makan masing-masing. Ini kerana dugaan yang ditempuhi selalunya adalah dugaan yang tak masuk akal.

Dugaan yang tak perlu dilalui tetapi direka-reka atas dasar melambatkan kejayaan orang lain.

Pelawak yang saya ingin ceritakan di sini ialah Afdlin Shauki. Dia merupakan ikon lawak yang saya rasa cukup tabah dan tetap jujur berlawak. Ianya bukan kerjaya tetapi bakat semulajadi yang dimilikinya.

Namun sejak kebelakangan ini, dia kelihatan begitu sinis dan bukannya sarkastik yang seperti dia ingin contohi dari Drew Carry atau pelawak international yang lain. Jawapan yang diberikan kepada media juga seolah-olah meletakkan dia di atas dan lebih cerdik kononnya dari orang lain.

Ooppsss... kesian. Ibarat tersungkur di pintu syurga. Entah apa yang menghasut kepala hotaknya pun kita tak tahu. Asalnya dia seorang yang humble tetapi berilmu. Namun industri komedi tanah air yang keliru dan berkecamuk telah menghasilkan personaliti yang tidak seberapa di penghujung kariernya.

Hanya simpati sajalah perkataan yang paling sesuai untuk artis-artis yang lahir di negara busuk hati, tikam belakang dan PHD; Malaysia ini.

No comments:

Post a Comment