Wednesday, February 04, 2009

k a y a

Hari ini semakin banyak program, kempen, iklan dan dorongan untuk menjadi kaya... Kaya wang ringgit dan harta benda selalunya...

Naluri semulajadi aku menyuruh aku menyampah dengan situasi tersebut... Sampai membuatkan aku terfikir... apa kebenda semua ni... Is it fenomena atau arus pembangunan minda...

Aku tertanya-tanya... apa erti atau definasi sebenar Kekayaan... dalam kehidupan maksud aku... Aduh... dahlah aku jahil sejarah... sejarah tamadun, kehidupan dan juga islam... errr kurang pasti la... Mungkin ada pesanan supaya kita menjadi kaya... yang aku tak pernah baca...

Cuma yang membuatkan tekak aku loya ni... Dia punya kempen menggila bagaikan itu adalah satu satunya matlamat hidup... macam tak balance jer airtime yang tv bagi... Citer pasal patut jadi kaya lagi banyak lagi dari citer apa kita nak bawak kalau kita mati...

Desperate promo menyuruh orang masuk MLM sebagai contoh... Allahuakbar... over dan beria-ria posing depan kereta besar berlambangkan logo logo company kereta la... takkan logo lego

Common sense... aku pun nak kaya... tapi daripada kaya... aku prefer senang... Hidup Kaya dan Senang berbeza kot... Kaya kena pakai baju Mahal... Tapi senang boleh pakai apa yang aku suka pakai...

Wife aku selalu cerita dekat aku tentang kawan kawannya... dia kata Old Money dengan New Money... gapo dio tau tuh? ooo... Orang Kaya Lama dan Orang Kaya Baru...

Karakter mereka berbeda-beda... Old Money People ni born rich... dan lifestyle itu adalah lifestyle yang azali... they are not faking it... memang badan diorang pakai mahal-mahal, makan mahal-mahal dan naik benda mahal... Sebab benda dah tersedia... So they don't have to learn to adapt atau terhegeh-hegeh untuk memperagakannya...

Dan yang satu lagi bangsa, memang interesting untuk para professor buat tesis ialah orang kaya baru... atau orang baru kaya... memang menarik gila babas...

They were born susah, average and biasa-biasa jer... But they really work hard untuk memperkayakan diri mereka, mungkin niat asal hanya untuk senang sikit... tapi bila dah terlampau rajin... terlampau kaya la pulak... this is the interesting transition atau transformasi yang mereka harus tempuhi...

Tapi usaha mereka harus dipuji dan dihargai...

Walaubagaimanapun... wujud lah jakun jakun kekayaan yang sudah menjadi buluh dan harus melalui proses pelenturan penerapan nilai nilai kekayaan dalam jati diri... Maka wujudlah terms "trying too hard" sehingga membawa kepada result yang sumbang dan janggal...

Result ini akan mewujudkan jurang di antara Orang Kaya Baru dan Orang Kaya Lama... hehehe sian... ingatkan dari satu rumpun... rupanya... hanya jauhari mengenal manikam...

Contoh simple... orang kaya baru akan beli kereta mahal yang warnanya menarik perhatian...
Manakala orang kaya lama memang dah lama dapat perhatian... so beli kereta yang mahal warnanya humble...

Begitu juga dengan pakaian... warna dan brand main peranan untuk kita mengenal siapa Baru Kaya dan Lama Kaya...

Logiknya... kaya yang betul kaya ialah dalaman... kaya luaran ni limited untuk luar jer la... once kita kaya dalaman, the aura or vibe yang kita zahirkan memang bau dan bunyinya sungguh kaya...

Therefore... seharus dan sepatutnya... kita akur pada Yang Maha Kaya untuk memperkayakan isi badan yang sudah kaya dengan nilai murni ajaran Muhammad s.a.w.

Well... kalau kaya jugak luaran kira bonus lah... ibarat pergi masjid naik ferrari instead of naik motor

Wallahualam!

No comments:

Post a Comment