Thursday, June 03, 2010

palestin dan israel

salah sendiri kerana tidak kenal dan kurang jelas sejarah negara mereka. yang difahami adalah tuan tanah beragama islam dirampas haknya oleh penjajah yang beragama yahudi. terkemuka dengan sifat hebat menakluk dunia... Para Yahudi ini sudah lama menjadi musuh Islam. Terima kasih Hitler dan Askar Jerman juga yang menghapus separuh dari mereka. Walau ditinggal sedikit untuk kita mengenalinya.

pernah berbual dengan seorang pemandu vip di Dubai tentang kenapa Pak Arab yang kaya raya tidak langsung membantu malah umpama buta tentang nasib Palestin. katanya itu kisah lama turun temurun dari zaman nabi atau sahabat mungkin. kurang jelas juga. katanya ringkas umpama bencinya ahli sunnah wal jamaah pada si syiah walau solat sebumbung menyembah Allah yang sama.

sejarah atau dendam bangsa harus diteliti sedalam dalamnya. lafaz asean atau islam liberal pada situasi konflik rumah tangga mereka harus seutuh utuh dalam taat pada yang Esa atau ia akan sia sia sahaja. kerana matlamat yang jelas membawa kepada sasaran yang tepat. dan bukan hanya sekadar pak turut menurut fesyen umpama seringan lalang ditiup sepoi khabar yang longlai.

No comments:

Post a Comment