Tuesday, February 23, 2010

pai nai?

sukar untuk melihat dengan hati. mata memang terang. dan ada penglihatan yang cukup sempurna. tidak perlu bantuan penglihatan. namun ke mana saja, tiada iktibar yang mampu diraih.

pepatah, pesanan dan mungkin hadis berkata untuk berjalan jauh ke negeri china. kerana jauh berjalan luas lah pandangan. pandangan hati sebenarnya. yang mampu meluaskan pengalaman. pengalaman yang menjadi pegangan untuk hidup dengan tepat.

rezeki ini tidak banyak. hanya mampu ke negeri sebelah sebelah dalam jarak waktu yang cukup jauh dek mengumpul wang belanja. namun pertukaran budaya sudah cukup memberi diri cerita yang indah menghargai insan ciptaan tuhan berlainan tanah geografi.

segalanya mampu dijadi pedoman untuk kita kekal beriman. kerana atas matlamat yang sama kita semua tercipta di dunia cuma diberikan kisah warna yang berbeza.

menariknya hidup mereka yang maju teknologi mahupun maju hiburan, pegangan mereka ternyata berbeza dengan hidup umat negara yang sedang aman. kerana umat negara yang aman tetap ingin berlumba untuk maju mengingati tuhan.

No comments:

Post a Comment